Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Bewegend leren

De afgelopen jaren heeft het team  van de Don Boscoschool zich verdiept in het belang van bewegen in het onderwijs.

Daarmee wordt bedoeld het spelend/bewegend leren in de onderbouw, het belang van kwalitatief goede lessen bewegingsonderwijs voor groep 1 t/m 8, maar zeker ook het bewegend leren tijdens de lessen in het klaslokaal of buiten op het schoolplein.

Onderzoekers zijn er achter gekomen dat het bewegen tijdens een leeractiviteit andere delen van de hersenen activeert en dat het leren beter gaat en daarbij ook leuker wordt.

Door van baby leeftijd af aan te kruipen, op je buik te liggen en om te rollen (als een opgerolde pannenkoek) stimuleer je de hersenen om bruggetjes te maken tussen de verschillende delen van de hersenen en zó de kennis in het hoofd met elkaar te verbinden. Wetenschappers zeggen dat deze bewegingen tot aan het 13e levensjaar van een kind volgehouden zouden moeten worden. Deze bewegingen zijn makkelijk te integreren in het bewegingsonderwijs en komen daar met grote regelmaat in terug.

 

Kinderen van jonge leeftijd zijn van nature beweeglijk en vinden het lastig om een langere periode stil op hun stoel te blijven zitten. Tijdens de lees- en rekenlessen zijn er ontelbare manieren om hier op in te springen:

-letters flitsen gebeurt springend of stappend

-bij het aanleren van het motorisch schrijven van een nieuwe letter wordt de letter staand met het hele lichaam uitgebeeld en ingeoefend

-bij rekenen lopen de kinderen op het ritme van sprongen van 2, van 5 en van 10

-van een rekenles met sommen en uitkomsten, kan op het schoolplein een ren-spel gemaakt worden (ren met een som naar de overkant om de juiste uitkomst er bij te zoeken, de sommen en uitkomsten staan op losse ijslolly stokjes geschreven)

 

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van de talloze manieren van bewegend leren. Op internet is er veel informatie over te vinden.