Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Groep 2


In groep 2 zijn de kinderen gewend aan de basisschool. In deze groep werken we verder aan taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, creatieve ontwikkeling en motorische ontwikkeling. Dit doen we aan de hand van een thema. Spelend leren staat centraal.  

Een dag op school ziet er zo uit: 


Kring
Iedere ochtend beginnen we in de kring. We bespreken welke dag het vandaag is en wat we vandaag gaan doen. Soms kunnen kinderen iets vertellen. 
Ook op andere momenten zitten we samen in de kring en worden er verschillende activiteiten gedaan. Vaak is dit een taal- of een rekenactiviteit. Er wordt voorgelezen en iedere dag leren we nieuwe woorden. In groep 2 zijn we ook bezig met klanken, letters en rijmen.  
We leren cijfers, tellen en doen allerlei rekenspelletjes.
In de kring werken we ook aan de sociale vaardigheden, uit de methode de vreedzame school. We zingen veel liedjes.  

Werkles
Tijdens de werkles doen de kinderen allerlei verschillende activiteiten. ’s Ochtends werken we vooral aan tafel. We maken bijvoorbeeld een kralenplank of een puzzel. De juf kiest wat de kinderen doen. Een aantal keer in de week werken we in circuit. Op tafel staan allerlei activiteiten en iedere 10 minuten wisselen de kinderen van tafel. De juf werkt aan één tafel en oefent daar samen met de kinderen. In de kasten staat veel ontwikkelingsmateriaal, dat zijn spellen die passen bij de doelen voor bijvoorbeeld taal en rekenen. Iedere ochtend werken de kinderen met dit ontwikkelingsmateriaal.
’s Middags is er een speel-werkles. De kinderen mogen op het planbord zelf kiezen waar zij willen spelen. Dit kan zijn in de bouwhoek, de huishoek, het verfbord of spellen uit de kast. We maken veel knutselopdrachten passend bij het thema. 

Buiten spelen
Iedere dag spelen wij buiten. Dit is erg belangrijk voor de motorische ontwikkeling. Tijdens het buiten spelen, rijden wij op de fietsen, rennen we veel, klimmen we en doen we leuke spelletjes. Het buiten spelen is bij kleuters ook een moment dat er aan de sociale vaardigheden gewerkt wordt. 
Twee keer per week gaan we naar de gymzaal en wordt er gericht aan de motorische ontwikkeling gewerkt.  

Tussendoor is het natuurlijk tijd voor pauze. ’s Ochtends eten we fruit met elkaar. De juf leest vaak voor. Tussen de middag eten we brood. We kletsen, kijken een filmpje of lezen een boek als we klaar zijn.