Home
Menu
Zoek
Zoeken Annuleren

Groep 1-2

In groep 1/2 zijn de kinderen gewend aan de basisschool. Ze hebben allemaal al een deel van het jaar of een heel jaar in groep 1 gezeten. In deze groep werken we verder aan taal, rekenen, sociaal emotionele ontwikkeling, creatieve ontwikkeling en motorische ontwikkeling. Dit doen we aan de hand van een thema. Spelend leren staat centraal.
Een dag op school ziet er zo uit:

Kring:
Iedere ochtend beginnen we in de kring. We bespreken welke dag het vandaag is en wat we vandaag gaan doen. Soms kunnen kinderen iets vertellen.
Ook op andere momenten zitten we samen in de kring, een kring met alle groep 1 kinderen en een kring met alle groep 2 kinderen en worden er verschillende activiteiten gedaan. Vaak is dit een taal- of een rekenactiviteit. Er wordt voorgelezen en iedere dag leren we nieuwe woorden.
In groep 1 zijn we nog veel bezig met de dagelijkse handelingen in de klas. In groep 2 zijn we ook al bezig met klanken, letters en rijmen.
We leren cijfers, tellen en doen allerlei rekenspelletjes. In groep 1 de cijfers van 1 t/m 10 en in groep 2 de cijfers 11 t/m 20.
In de kring werken we ook aan de sociale vaardigheden, uit de methode de vreedzame school. Ook zingen we veel liedjes uit de methode 123zing.


Werkles:
Tijdens de werkles doen de kinderen allerlei verschillende activiteiten. ’s Ochtends werken we vooral aan tafel. We maken bijvoorbeeld een kralenplank of een puzzel. De juf kiest wat de kinderen doen. In de kasten staat veel ontwikkelingsmateriaal, dat zijn spellen die passen bij de doelen voor bijvoorbeeld taal en rekenen. Iedere ochtend werken de kinderen met dit ontwikkelingsmateriaal.
’s Middags is er een speel-werkles. De kinderen mogen op het planbord zelf kiezen waar zij willen spelen. Dit kan zijn in de bouwhoek, de huishoek, het verfbord of spellen uit de kast. We maken veel knutselopdrachten passend bij het thema.

Buiten spelen:
Iedere dag spelen wij buiten. Dit is erg belangrijk voor de motorische ontwikkeling. Tijdens het buiten spelen, rijden wij op de fietsen, rennen we veel, klimmen we en doen we leuke spelletjes. Het buiten spelen is bij kleuters ook een moment dat er aan de sociale vaardigheden gewerkt wordt.
Twee keer per week gaan we naar de gymzaal en wordt er gericht aan de motorische ontwikkeling gewerkt.

Tussendoor is het natuurlijk tijd voor pauze. ’s Ochtends eten we fruit met elkaar. De juf leest vaak voor. Tussen de middag eten we brood. We kijken een filmpje of lezen een boek als we klaar zijn.